IONA

 

Det som alltid smakar bra och håller nyfikenheten vid liv är då man hittar pärlor i den kristna musikens (musikens) utmarker. Grupper och artister som gör det lite annorlunda, lite extra. I början av 1994 fick jag en cd i min hand, Beyond these shores, i min hand. Gruppen Iona var helt okänd för mig och jag fick cd:n till recension just på grund av att ingen visste vad det var. Jag blev arg som vanligt och kommenterade med ”skicka all skit åt mig bara…” Men denna gång visade det sig att det inte var så. Musiken är egentligen obeskrivbar då det gäller gruppen Iona. Man kan endast uppleva de stämningar och harmonier som de har i sin musik. Musiken är rik med klockor, bjällror, flöjter, oboe, trummor, gitarr, keltisk harpa och vacker sång och allt annat som hör till den keltiska musiken.

Låtarna är en blandning av pop med fina melodier, keltisk folkmusik, djupa texter och långa musikstycken (ibland) som är väldigt harmoniska, stundom andaktsfulla. Man vill gärna lägga sig på soffan då skymningen faller och koncentrera sig på text och musik. Det blir en enda lång andaktsstund.

Gruppen Iona hörde av sig första gången 1990 med albumet Iona. Gruppen har tagit sitt namn av en ö i västra Sottland. Ön har också fått uppmärksamhet både i rikssvensk och finlandssvensk TV och tidningar för det kloster som finns där. Klostret Iona har de senaste åren blivit ett populärt resemål för pilgrimer från hela världen. På 500-talet hade den iriska kulturen växt sig stark i Skottland och kelterna skaffat sig en dominerande politisk och ekonomisk ställning. Den iriska kyrkan var självständig gentemot Rom. Dess ledning låg inte,  som på kontinenten, i händerna på städernas biskopar och prelater. Kyrkans liv och ledning var i stället koncentrerad till klostren. Snart började sådana växa upp längs Skottlands kuster och öar. År 563 seglade den irländske munken Columba (Columcille) som tillhörde en av Irlands mäktiga ätter, över till Skottland tillsammans med tolv trosbröder. De slog sig ned på den lilla ön Iona utanför Mull i Hebriderna och byggde ett kloster. Iona blev snart den iriska kyrkans centrum, dess Rom. Från Iona utsändes missionärer till Skottland. Pikter och andra keltiska folkstammar kristnades, kloster och kyrkor anlades. Denna kultur och tro, den keltiska, ligger som grund för samtliga av Ionas skivor.

Första plattan Iona (1990) handlar om hur de irländska missionärerna förde kristendomen till Skottlands kuster – varvat med bibliska sanningar. Andra plattan The Book of Kells (1992) är förstås inspirerat av verket med samma namn. Det är en väldigt gammal litteratur i den keltiska kulturen, evangelierna på keltiska. Skivan Beyond these shores (1993) vänder sig också till historien. Nu är det historien om The Voyage (navigatio)  of Saint Brendan remains som ligger som grund, en av de första intrigerna i den keltiska litteraturen. Den handlar om hur munkar tusen år före Columbus for över atlanten till Amerika med båtar gjorda av läder och trä. Albumet Journey into the morn (1995) har inspirerats av boken The eye of the eagle som är skriven av David Adam.

Be thou my vision, O Lord of my heart

be all else but naught to me, save that thou art

be thou my best thought in the day and the night

both waking and sleeping, thy presence my light.

Så lyder första versen I den hymn som givit dem inspiration för skivan Journey into the morn.

Ibland är det bra att man får en cd i handen som ingen annan vill ha. Inte visste jag att jag skulle bli så förälskad i deras musik som jag blev. Iona är musik att njuta utav och som talar direkt in i själen.

Ionas skivor:

Iona (1990)

The book of kells (1992)

Beyond these shores (1993)

Jouney into the morn (1995)

Iona live – heaven´s bright sun (1997)

Iona with the all souls orchestra,  wovn cord (1999)

Open sky (2000)